Sunday, June 8, 2014

Hornbill Watch

photo

Narcondam hornbill: Among the Indian hornbills, the Narcondam hornbill is the most endangered and occurs only in the remote 6 sq km Narcondam Island with a global population estimated to be about 300-400 birds. Dhritiman Mukherjee
photo

Rufous-necked hornbill: This beautiful hornbill is an endangered species in India where it occurs only in the hilly evergreen forests of North Bengal, Sikkim, Arunachal Pradesh and parts of Assam, Mizoram and Nagaland. Aparajita Datta

photo

Great Hornbill: The largest and best-known of all hornbills in India, this species occurs in three separate populations – in the north-east, north (Uttarakhand mainly) and in the south-west (Western Ghats). Ramki Sreenivasan

photo
Wreathed Hornbill: Within India, this species is found in north-east India and is a little larger than the Rufous-necked hornbill. This hornbill is known for its large spectacular communal roosts and also for long-ranging seasonal movements. Samyak Kaninde

Nature Conservation Foundation and Conservation India 
has launched Hornbill Watch, a citizen-science initiative
 to better understand Indian hornbills.
 Users can contribute by sharing hornbill sightings and images.


நடுத்தர வர்க்கத்தினரும் வைர நகை வாங்கலாம்: கீர்த்திலால் காளிதாஸ் நிர்வாக இயக்குநர் பேட்டி

வைரங்களை பட்டை தீட்டும் பணியில் ஊழியர்கள்
வைரங்களை பட்டை தீட்டும் பணியில் ஊழியர்கள்
கா.சு. வேலாயுதன் தி இந்துஞாயிறு, ஜூன் 8, 2014 

ஒரு காலத்தில் கோடீஸ்வரர்களின் ஆபரணமாகக் கருதப்பட்ட வைர நகைகளை இன்று நடுத்தர பிரிவு மக்களும் வாங்கிப் பயன்படுத்தலாம். ரூ. 10 ஆயிரத்துக்குக் கூட வைர நகைகள் கிடைப்பதாக கீர்த்திலால் காளிதாஸ் நிறு வனத்தின் நிர்வாக இயக்குநர் ஸ்வராஜ் தெரிவித்தார்.
வைரச் சுரங்க நிறுவனங்களுடன் ஒப்பந்தம் செய்து கொண்டுள்ளதால் பிற நிறு வனங்களைவிட 10 சதவீதம் குறைந்த விலையில் வைர நகைகளை தங்களால் தர முடிவதாக இவர் கூறினார். 

இதனால் ரூ.10 ஆயிரம், 15 ஆயிரத்திற்கும் கூட வைரக் கம்மல், வைர மோதிரம் வாங்க முடியும் என்று அவர் மேலும் கூறினார். வைரநகை வர்த்தகம் குறித்து கீர்த்திலால் காளிதாஸ் நிறுவன நிர்வாக இயக்குநர் ஸ்வராஜ் `தி இந்து’வுக்கு அளித்த சிறப்புப் பேட்டி:

இந்தியாவில் கோல்கொண்டா, பன்னா ஆகிய இடங்களில் இருந்த சுரங்கங்களில் வைரம் கிடைக்காததால் அவற்றை மூடிவிட்டனர். தற்போது ஆப்பிரிக்கா, ரஷ்யா போன்ற நாடுகளில் உள்ள வைரச் சுரங்கங்களில் இருந்து இறக்குமதி செய்கிறோம். 90 சதவீத வைரத்தை இங்கிருந்துதான் இறக்குமதி செய்கிறோம்.

எங்களது தாத்தா கீர்த்திலால் காளிதாஸ் மேத்தா 1939-ம் ஆண்டு வைர விற்பனைக் கடை ஆரம்பித்தார். 50 ஆண்டுகள் கழித்தே தங்க நகை விற்பனைக் கடை ஆரம்பித்தார்.
1970-ல் எங்களது மாமா பெல்ஜியத்தில் தங்கம், வைரம் வியாபாரத்தை ஆரம்பித்தார். அதன் பிறகு சீனாவில் எங்கள் வைர தொழிற்சாலை ஆரம்பிக்கப்பட்டு அங்கு வைரங்கள் கட்டிங், பாலீஷ் வேலைகளில் 6 ஆயிரம் பேர் ஈடுபட்டுள்ளனர். கோயமுத்தூர் ஆலையில் 500-க்கும் மேற்பட்டோர் பணிபுரிகின்றனர்.

கோவையில் இரண்டு விற்பனையகமும், மதுரை, ஹைதராபாத், விசாகப்பட்டினம், விஜயவாடா, கொச்சி, பெங்களூரு ஆகிய இடங்களில் தலா ஒரு விற்பனையகமும் உள்ளன. ஆப்பிரிக்காவில் போர்ட்ஸ் லானாவில் 300 ஊழியர்களுடன் இப்போது வைர நகைகள் விற் பனை நிலையத்தை ஆரம்பித் துள்ளோம்.

பெரிய அளவில் வைர வியா பாரம் நடப்பது சீனாவில்தான். அங்கே முன்னணி தொழில்நுட்பக் கருவிகள், தொழில்நுட்ப வல்லு நர்கள் உள்ளனர். அவர்களைக் கொண்டு உலகத் தரத்திற்கான வைரங்கள் தயாரிக்கப்பட்டு அமெரிக்காவுக்கு ஏற்றுமதி செய்யப்படுகிறது.

எங்களுக்கு நான்கு தலை முறை வாடிக்கையாளர்கள் உள்ள னர். முன்பு தங்கத்திற்கு அதிக மவுசு இருந்தது தற்போது வைர நகைகளின் பக்கம் வந்து கொண் டிருக்கிறார்கள். 10 ஆண்டுகளுக்கு முன்பு ரூ.40 ஆயிரமாக இருந்த ஒரு காரட் வைரம் இப்போது ரூ.70 ஆயிரமாக உள்ளது. இது மேலும் அதிகரிக்குமே தவிர இறங்குவது சாத்தியமில்லை.

அதனால் 2009-க்கு முன்பு ஒரு நாளைக்கு 10 பேர் வைரம் வாங்கினார்கள் என்றால் இப்போது 25 பேர் வைரம் வாங்குகின்றனர். இதற்காகவே நாங்கள் எங்களது கம்பெனியில் விலை மலிவு, தரம் மிகுதி என்ற எண்ணத்தில் வைர நகைகளை விற்பனை செய்கிறோம். ஒரு கேரட் வைரம் ரூ.70 ஆயிரத்திற்கு கொடுத்து வந்ததை தற்போது ரூ.60 ஆயிரத்திற்கு கொடுக்கிறோம்.

வைரங்கள் வாங்கினால் தோஷம், வீட்டுக்கு ஆகாது என்ற கருத்து மூட நம்பிக்கை. இப்போது அப்பழக்கம் மாறிவிட்டது. குறிப்பாக தென்னிந்தியர்கள் தரத்தைத்தான் முக்கியமாகப் பார்க்கிறார்கள் என்றார் ஸ்வராஜ்.

The first poster boy of Indian IT industry

Adith Charlie BL 6 th june 2014
Narendra Patni passed away in the US following a cardiac arrest
Narendra Patni was a pioneer who inspired a whole generation of entrepreneurs to plunge into the software services business, say captains of the IT industry.
For those who knew him, Naren was an intense man who valued the depth of his relationship with clients.

The co-founder and former CEO of the erstwhile Patni Computer Systems (PCS) passed away following a cardiac arrest in the US recently. He was 71.

“He was a doyen of the industry in the true sense… when we started Mastek in 1982, the Patni story was a beacon light for us,” said Ashank Desai, Founder and Chairman of Mastek.
Naren went to the US in 1964 on a Massachusetts Institute of Technology fellowship and he had made the country his base ever since.

“I had known Naren since 1964. He was as humble as he was bright. He was at the forefront of the software revolution, not only in India but also in the US,” said Lalit Kanodia, Chairman of Datamatics Global Services, and himself a pioneer of the IT offshoring model.

Naren and his wife took the first steps towards the offshoring business when they started operations from their US apartment in 1972.

In 1978, Naren started PCS along with brothers Ashok and Gajendra as a reseller of Data General’s mini-computers.

It then got into writing software solutions for Data General customers. Naren picked up NR Narayana Murthy to head the software division in August 1977.
Murthy, in turn, built a software team of six people who went on to become the founders of Infosys.

Trust factor

Naren was well known for his clout with customers.

“I have seen Naren interact with customers and the trust factor was extremely high. That was because of the value he attached to his word,” said Abhay Havaldar, General Atlantic’s Advisory Director.

Havaldar was on the board of PCS between 2002 and 2011 as GA had a stake in the IT company. “It was not so much about the contract, but it was more about what Naren had committed to the client,” said Havaldar.

Atul Nishar, Chairman of Hexaware Technologies, said Naren was not only a pioneer of the IT sector, but also one of the finest persons in the industry.

The Indian IT industry went through a complete change in 1999-2000 and companies such as Infosys and TCS focussed on two major opportunity cycles: the Y2K bug and the ERP implementation wave. However, Patni did not capitalise on these prospects and was compelled to play catch up.

What also slowed Patni’s growth were disagreements between the promoters. While Gajendra and Ashok wanted to cash out, Naren wanted to stay put.

Finally in 2011, the brothers reached a common ground and agreed to sell out to Nasdaq-listed iGate which went on to acquire PCS.

“Patni was a company that Naren truly loved. He told me he would have preferred to be on the buy side and not the sell side (of the Patni-iGate transaction), but circumstances did not permit him,” said Phaneesh Murthy, who was then CEO of iGate.

For those travelling to Brazil this season, few Tips


For those travelling to Brazil this season, here are a few helpful tips to ensure that you have a rollickin’ time

Isabel Ferreira  BL June 6 ,2014
Work on your mimic skills
As hard as Brazil’s prepared for the World Cup, it’s hard to get by speaking English, and accents only complicate matters. You’ll meet those with good-hearted intentions, but that won’t help you understand what ‘sleeve juice’ or ‘cheese mine’ are (mango juice and a traditional cheese from the Minas Gerais State, by the way). Be creative, and brush up on your gesturing abilities.
Think big for travel time — then double it
If you ask a Sao Paulo native (a ‘Paulistano’) how long it takes to get to the city’s international airport, the answer is unlikely to be anything less than 1.5 hours. You will be stuck in traffic in cities such as Sao Paulo, Rio de Janeiro or Salvador, all of which are hosting matches. Think rush hour in Mumbai. Don’t be optimistic when making your travel schedule.
Feast on rice, beans and the signature caipirinha
For day-to-day meals, go for pay-by-weight restaurants (called por kilo) and fix yourself a dish of rice and beans. The food is usually not spicy, so if you want that Indian kick, ask for dedo de moça peppers. Brazilians are hearty carnivores — even the beans are prepared with bacon — so watch out if you’re vegetarian. If you’re not, make sure you go to a churrascaria for all-you-can-eat-beef, and allow for some hours of sleep when you’re done. On game days, put on a yellow t-shirt to match Brazil’s colours and join the locals at a bar — that’s where most people will be, so the excitement will rival that of a stadium. Order a caipirinha, Brazil’s signature drink of cachaca (a local distillate made from sugarcane juice), crushed lemons and ice. Don’t root for Argentina. You will get kicked out. (Rightfully so, I might add.)
Don’t trust your credit card
It’s easy to find an ATM in Brazil; whether it will accept your card is a different deal altogether. Many tourists have found it hard to get money in the country, so don’t arrive empty handed or smugly totting your Platinum card. Many places are cash-only and prices will be higher because of all the tourists in town. When you’re there, stick to the obvious: don’t flash cash, phones or jewellery, and, like Brazil’s own police has warned, ‘Don’t react if you do end up being mugged’.
Don’t stare
It’s winter in Brazil now, so don’t pack just a t-shirt, especially if you plan to visit cities like Porto Alegre, which can get colder. You’ll still probably see more skin than on a summer’s day in India. But smaller, tighter clothing is not a free pass to stare. Don’t gawk, and consider buying a pair of sunglasses before you go to a beach filled with tiny bikinis and tighter swimming trunks.
The writer is a journalist from Rio de Janeironow based in New York
(This article was published on June 6, 2014)